Je kent ze wel, van die bordjes langs de weg met daarop de tekst ‘Pas op, slecht wegdek’. Ik moet er altijd een beetje om lachen als ik zo’n bordje zie, hoewel het eigenlijk om te huilen is. Want als je regelmatig op een bepaalde weg rijdt en je ziet er steeds meer kuilen en scheuren in ontstaan, dan laat je dat de gemeente weten om ongelukken te voorkomen. Zo’n gemeente zou dan de weg kunnen repareren. Is het idee. Maar nee, in plaats daarvan zie je een week later dat de gaten in het asfalt nog groter zijn geworden. Alleen staat er nu een bordje bij, met…precies, de bovengenoemde waarschuwing. De simpelste oplossing, maar niet de juiste.

In de voedingsmiddelenindustrie werkt dat ongeveer net zo. De fabrikant maakt een product waarvan hij denkt dat de consument het lekker vindt. Of gezond, of, nog mooier, allebei! Op de verpakking laat hij het allemaal liefst nog net iets lekkerder of gezonder lijken dan het al is. Zodat wij het kopen en er van genieten. Soms gaat de producent in zijn enthousiasme iets te ver in het mooi voorstellen van een bepaald voedingsmiddel. Gelukkig is er dan voedselwaakhond, Foodwatch, die met campagnes als het jaarlijkse Gouden Windei regelmatig fabrikanten terugfluit.

 

Maar het blijft opletten als consument. Neem nou frambozenvla. Die heette eerder gewoon frambozenvla. Maar als je daar nauwelijks frambozen in stopt, is dat misleidend. Als wij frambozenvla kopen, verwachten we vla met echte frambozen erin. Dat weten de fabrikanten inmiddels ook, dus ze hebben daar een briljante oplossing voor bedacht. En wie nou denkt dat ze de receptuur hebben aangepast en voortaan echt fruit in de vla stoppen… helaas. Wat dan wel? De verpakking is aangepast. De vla heet voortaan ‘frambozensmaak vla’. En ook dit is de simpelste oplossing. Maar niet de juiste.