Wat mag je nou eigenlijk nog wél eten? Regelmatig verschijnen er onderzoeksrapporten waaruit blijkt dat bepaalde voedingsmiddelen ineens toch een stuk minder gezond zijn dan altijd gedacht. Zoetstoffen, melk, brood, een glaasje wijn op zijn tijd, ooit waren we  er van overtuigd dat we dat zonder schuldgevoel konden eten of drinken. Inmiddels weten we beter: zoetstoffen zijn niets beter dan suiker, melk is níet goed voor elk, brood bevat te veel zout en ook alcohol is eigenlijk gewoon niet goed voor je.

Zeker de laatste tijd worden we overspoeld met het ene na het andere nieuwe inzicht. Een glaasje sinaasappelsap schijnt net zo slecht te zijn als een glas cola. Vers geperst sap wel te verstaan, waarvan we jaren lang hebben gedacht dat dat supergezond is! Vlees, waar je vroeger toch vooral groot en sterk van werd, is al helemaal uit den boze. Verder zit in alles wat je verpakt koopt te veel zout en suiker, om nog  maar niet te spreken van de E-nummers. De inzichten over wat je beter wel en niet kunt eten, veranderen voortdurend. Voortschrijdend voedingsinzicht zou je dat kunnen noemen.

Omdat je als gewone burger absoluut niet kunt bijhouden wat nou nog wel goed voor je is, hebben we in Nederland de gezondheidsraad. Deze stelt eens in de zoveel tijd richtlijnen op met adviezen over goede voeding. En ook deze adviezen veranderen door de jaren. Mochten we volgens de richtlijnen  van 2006 nog gerust zo nu en dan een alcoholische versnapering gebruiken, inmiddels is ook dat inzicht achterhaald. Alcohol doet meer kwaad dan goed, en kan dus beter achterwege worden gelaten. We worden geacht water, thee en gefilterde koffie te drinken. Het wachten is nu op het eerste onderzoek dat aantoont dat thee eigenlijk heel slecht voor je is. Van koffie wisten we dat immers al?

Ik heb zelf besloten me volledig aan de adviezen van de gezondheidsraad over te geven. Ik drink koffie met daarbij een lekker stukje taart. Ook  neem  ik regelmatig een glaasje wijn met grote hoeveelheden borrelnootjes of chips.  Op mijn witte brood eet ik pindakaas, en bij mijn avondmaaltijd nuttig ik een lekker stukje vlees met vette jus over de aardappelen. Als toetje neem ik een heerlijk bakje vla of pudding. Dat alles alvast helemaal volgens de richtlijnen van de gezondheidsraad. De richtlijnen die in 2030 gaan verschijnen wel te verstaan…